Tonfisk- och spenatpaj

Sitter och tuggar på en paj som jag gjorde igår eftermiddag som skall bli äten både till lunch och middag idag. Mamma och pappa har tjuvsmakat, och dem sade sig tycka detsamma som mina smaklökar skriker - SUPERGOTT! Gick väldigt enkelt att göra, så absolut någonting jag rekomenderar för alla att prova på. Även i det här receptet, som alltid, kan man variera fyllningen precis efter eget tycke och skafferi.

Recept till min tonfisk och spenatpaj:
Botten:
   3 ägg
   1msk mjölk
   3msk kruskakli
   1,2dl linfrö/psylliumfrön
   3 nypor bakpulver
Fyllning:
   200g tonfisk
   200g spenat
   1 hackad lök
   1msk kruskakli
   ½dl ost
   1msk linfrön
   1 ägg
   2msk mjölk

Blandade ihop bottens alla ingredienser i en pajform -ca 30cm i diameter- och gräddade i mikron i drygt 3min så att den stelnade. Lade sedan på tonfisken, spenaten och löken tillsammans med lite kruskakli. Här kan man även krydda med valfria kryddor som skall sätta smak på pajen. Vår sambal oelek var slut, så blev inte annan kryddning än lite allroundkrydda, peppar och salt. Rörde ihop ägget med mjölken för att sedan hälla över fyllningen. Avslutade med osten ovanpå med lite linfrön. Ca 20min i ugnen ~ 200°C. Sedan är det bara att hugga in, eller som jag - frysa in och ta fram när hungern ropar.

OBS! Hela pajens innehåll (Delas sedan upp i minst 5 portioner):
~ Protein: 95g
~ Fett: 38g
~ Kolhydrater: 10g
~ Kalorier: 783

Kommentarer
Postat av: Sussi Fagerholm

Halloj nu finns en bild på den kalla laxpajen och lite nya recept i dagens blogg!

Du har smarriga recept du med.

Sussi

2009-06-17 @ 16:49:14
URL: http://nuskakilonabort.blogg.se/
Postat av: Jess

HEJ!

Detta verkar vara en sund och bra blogg!

Bara för att jag inte har bloggloving så kommer jag inte sluta läsa din blogg! Bara så du vet!!



Jag tycker du verkar ha en bra syn på livet!

2009-06-17 @ 19:41:28
Postat av: Molly

hej!

tack för din kommentar på min blogg :)

det låter gott det här :)

ha en fortsatt bra kväll och en bra midsommar :)

kram

2009-06-17 @ 20:46:21
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Ina

Åh så gott!! Och så fina bilder du tar :)



Nu får du se till att uppdatera minst 10 recept om dan! ;)

2009-06-17 @ 21:19:52
URL: http://www.metrobloggen.se/euforiah

Jag tål all typ av kritik, så lämna gärna en liten kommentar i följande fält:

Namn:
Spara namn?

E-mail: (visas inte)

Adress till blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0